WordCamp Europe 2025 – Onze ervaringen vanuit Basel

Afgelopen maand gingen collega’s Kevin, Harmen en Casper af naar het prachtige Basel voor WordCamp Europe 2025. In deze blog nemen we je mee in de ervaringen en inzichten die zij hebben opgedaan tijdens dit toonaangevende WordPress-evenement.
De reis naar Basel
Vroeg uit de veren: om 05:00 stonden ze al op kantoor om richting Schiphol te vertrekken. De vlucht vertrok om 08:15 en verliep gelukkig zonder vertragingen. Eenmaal aangekomen in Basel namen ze de tijd om de stad te verkennen. Ze trokken er als toeristen op uit, genietend van de Zwitserse sfeer en laadden zichzelf op voor de eerste dag van WordCamp.
Dag 1 – Talks, tips en techniek
De eerste dag begon om 09:00 met de officiële opening. De energie in de zaal was aanstekelijk, iedereen had er duidelijk zin in. De dag begon met een talk over Figma, onze dagelijkse designtool. Interessant was vooral dat veel van de gedeelde tips al ingeburgerd zijn in onze eigen werkwijze. Altijd fijn om bevestigd te zien dat we goed bezig zijn.
Daarna volgde een inspirerende sessie over de nieuwste mogelijkheden voor animatie en styling in webbrowsers, zónder JavaScript! Een mooie reminder dat performance en visuele flair prima hand in hand kunnen gaan.
Na een korte pauze doken ze de zogeheten speed talks in. In slechts 10 minuten per talk passeerden drie compacte en waardevolle onderwerpen de revue: Support as a product, veelgemaakte fouten binnen agencies, en de mogelijkheden van Google’s Site Kit binnen WordPress.
De dag werd afgesloten met een talk van het gerenommeerde WordPress agency Human Made. Ze deelden hoe ze grote klanten, waaronder Disney en Siemens, ondersteunen op het platform. Hun casus over Standard Chartered (een internationale bankgroep) toonde overtuigend aan dat ook financiële instellingen veilig en schaalbaar kunnen werken met WordPress.
De dag werd afgesloten met een welverdiende Italiaanse maaltijd, altijd goed toch?!
Dag 2 – Dieper de inhoud in
Op dag twee stonden opnieuw een aantal interessante sessies op het programma. Kevin en Harmen begonnen met een talk over cyber security en aankomende regelgeving. Erg waardevol, waar we intern zeker gaan toetsen of we al klaar zijn voor wat er komen gaat.
Aansluitend luisterden we naar een sessie over het verbeteren van WooCommerce-webshops met block-thema’s. We passen deze aanpak al toe, dus het was goed om te zien dat we op de juiste weg zitten. Uiteraard namen we ook hier weer nieuwe inzichten mee naar huis.
Na een korte break volgde een talk over SEO, gepresenteerd door niemand minder dan een medewerker van Google zelf. Een aanrader! Helder, actueel en met een paar fijne mythbusters tussendoor.
Tot slot was er de traditionele Q&A met Matt Mullenweg, oprichter en CEO van WordPress. Altijd leuk om live vragen en visies van de community terug te horen en hoe Matt daar zelf op reageert.
Een smakelijke afsluiting
Het WordCamp-avontuur werd afgesloten met een gezellige avond in een lokale markthal, samen met onze partneragent Ross van WooCommerce. En ja, daar hoorden natuurlijk ook de traditionele WordCamp oesters bij. Een mooie afsluiter van een leerzaam en inspirerend weekend.
Wil je de talks zelf terugkijken? Dat kan via het officiële programma van WordCamp Europe 2025.
Benieuwd naar onze persoonlijke ervaringen of wat dit voor jouw website kan betekenen? Stuur ons gerust een berichtje, we vertellen je er graag meer over!
