• #1 WooCommerce partner in Nederland
  • Een hecht team van vakidioten
  • Een proactieve en flexibele online partner
23 februari 2023

Verbeter binnen no-time de gebruiksvriendelijkheid op je website!

Naast een doordachte strategie en zoekmachineoptimalisaties is gebruiksvriendelijkheid één van de fundamenten voor een succesvolle website. In de concurrerende markt presteert een middelmatige website helaas slechter. Niet alleen is een trage website een dooddoener voor de gebruiker, een website die niet lekker in elkaar zit kan je klanten kosten. Reden genoeg dus om te kijken waar kansen liggen voor jouw website om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Ben jij klaar voor jouw volgende succes? Lees dan snel verder en maak gebruik van onze handige tips & tricks!

Wat is gebruiksvriendelijkheid?

Het begrip gebruiksvriendelijkheid is op zichzelf subjectief. Er is geen magische formule waaraan je moet voldoen. Het begint allemaal bij een vooronderzoek. Welke onderdelen trekken de aandacht? Is direct duidelijk hoe de bezoeker kan navigeren door de website? Is je website visueel samenhangend? Deze onderdelen/aspecten zijn allemaal erg belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Maar hoe maak je jouw website nou gebruiksvriendelijk?
De voordelen van een gebruiksvriendelijke website
Met een gebruiksvriendelijke website zorg je ervoor dat jouw bezoeker zo makkelijk mogelijk zijn of haar doel bereikt. Het moet zo min mogelijk tijd en energie kosten om bijvoorbeeld een product te bestellen of een offerte aan te vragen.
Met een uitstekend werkende website maak je je jouw bedrijf beter zichtbaar;
Je bereikt meer mensen door een betere online vindbaarheid en je hebt dus meer kans op conversies;
Het is een mooi visitekaartje voor jouw organisatie;
Bij een gebruiksvriendelijke website is de kans op afhakers vele malen kleiner.
‘Google beloont websites die gebruiksvriendelijk zijn. Niet alleen de bezoeker wil een gebruiksvriendelijke website bezoeken, Google wil ook de beste resultaten tonen aan gebruikers..’

Loading…

De meest voorkomende irritatie omtrent websites is een langzame laadtijd. Uit onderzoek van Akamai uit 2012 blijkt dat maar liefst 40% van de bezoekers haakt af bij een laadtijd langer dan drie seconden! Hoofdoorzaken zijn vaak: te grote afbeeldingen, niet gebruikt javascript, knoppen die niet werken en redirect kettingen.

Via PageSpeed Insights kun je eenvoudig controleren wat de snelheid van jouw website op mobiel en desktop is. Deze tool is gratis en geeft ook een handig overzicht met problemen die je zelf kan oplossen of kan aangeven bij een webbouwer.

Wees duidelijk

We schetsen de ideale situatie: je komt als bezoeker op een website en je ziet in één oogopslag waar de webshop of website over gaat. Doe dit door een duidelijk logo en een tagline op jouw homepagina toe te voegen waarin je jouw dienst of product omschrijft. Of laat door middel van visuele elementen zoals afbeeldingen doorschemeren waar de bezoeker terecht is gekomen. Daarnaast is een goede contentstrategie van groot belang evenals de menustructuur en duidelijke cues. We nemen je mee:

Menustructuur

Het is belangrijk dat de structuur van je website logisch en praktisch in gebruik is: zorg dat de weg naar je homepage en contactpagina duidelijk is en dat je menustructuur een logische opbouw heeft. Neem de bezoeker als uitgangspunt, welke weg wil je je bezoeker laten bewandelen? Begint de bezoeker bij de homepage gevolgd door je producten en dan de contactpagina? Bovendien is een duidelijke menustructuur erg relevant voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Google kan op deze manier makkelijker door jouw website heen navigeren en je belonen met hogere rankings.

Call to actions

Uiteindelijk is het doel van een webshop of website het verhogen van conversies. Dit kan het bestellen van een product zijn, het afnemen van een dienst of het invullen van een contactformulier. De grote hamvraag is: hoe stimuleer je jouw bezoeker tot het doen van een conversie?

Precies! Een knop trekt, bij een juiste uitvoering, de aandacht van de bezoeker. Door te spelen met kleuren, teksten en de locatie kom je erachter wat voor jou het beste werkt.
Het verbeteren van je website begint bij het luisteren naar je bezoeker.

Meer weten over conversie ratio optimalisatie? Check hier hoe Suite Seven jou kan helpen!

De drie klikregel

Om de bezoeker van je website in gebruiksgemak te voorzien zijn in de wereld van marketing en user-experience een aantal ‘regels’ opgesteld. Eén van die regels is dat het aantal klikken dat een gebruiker mag doen, voordat hij bij de gewenste content komt, maximaal drie is. Stel dat de gebruiker een product in jouw webshop wil bekijken. In de ideale situatie moet de gebruiker met zo min mogelijk klikken een product aan zijn winkelmand toevoegen om vervolgens te gaan bestellen. Hoe minder klikken, hoe makkelijker het gaat. Belangrijk is dat de producten snel, makkelijk en vooral logisch bereikbaar zijn. De klant moet weten hoe hij naar een bepaalde plek moet komen door visuele cues. Doordat jouw website goed is opgebouwd, kan de klant ook snel op zijn eindbestemming komen.

Cues

Daarnaast is het belangrijk om visuele ‘cues’ te geven aan je bezoeker. Dit kunnen kleurrijke en opvallende knoppen zijn, illustraties die bewezen triggeren zoals pijlen of een muis icoon zijn. Ook afbeeldingen waarop je een persoon naar een blok met een call to action ziet wijzen of kijken doen het goed. Maak vooral duidelijk waar de bezoeker zich bevindt op de website en verduidelijk elementen die klikbaar zijn. Zo behaal je het gewenste resultaat!

Eerste hulp bij informatie verlenen: een contentstrategie

Om te zorgen dat je website prettig in gebruik is, is het belangrijk dat je goed hebt uitgedacht hoe je je informatie aanbiedt aan je bezoeker. We beginnen met relevante content: zorg dat je precies zegt wat er gezegd moet worden. Je zou lange teksten kunnen schrijven over je product, maar probeer een middenweg te zoeken in de informatie die je je bezoeker toont op de website. Komt je boodschap beter over met twee video’s of is één video voldoende? Wees scherp op welke content relevant is en welke je weg kan laten. Bezoekers scannen in eerste instantie door je website. De meeste mensen zijn niet bereid om lange teksten te lezen, wees er bewust van dat de aandacht spanne van de mens (erg) kort is.

Leesbaarheid

Als laatste is het belangrijk om aandacht te besteden aan het visuele aspect van je website. Op het moment dat een website onprettig leest, kost het de bezoeker veel meer moeite om je website te ontcijferen. Zodra mensen moeten werken om je website te begrijpen, sta je al snel een aantal punten achter! Zorg er daarom voor dat je gebruikmaakt van goede kleurcontrasten. Is een gele tekst op een witte achtergrond wel zo’n goed idee? Of die ene mooie paarse link op een zwarte achtergrond? Je zou op verschillende schermen kunnen testen of je content goed leesbaar is, dan weet je zeker dat iedereen met plezier je website bezoekt.

Responsive design

Eén van de meest gemaakte fouten is een website die niet responsive is. Responsive Design staat voor een website waarbij rekening wordt gehouden met de grootte van het apparaat waarop de bezoeker zich bevindt. Dit houdt in dat de content altijd wordt afgestemd op de resolutie van het scherm waarmee de bezoeker jouw website of webshop bekijkt. De content ziet er dus anders uit op een mobiel dan op een laptop. Tip: zet dit punt op jouw lijstje (of dat van je webbouwer)!

Sterk visueel design

Probeer altijd te denken in termen van ‘gemak’. De mooiste websites zijn niet altijd de websites die het beste bezocht worden of de meeste omzet genereren. Amazon is hier een goed voorbeeld van: gebruiksgemak door logisch visueel design boven de mooiste animaties tijdens het scrollen. Daarmee is een mooie website een fantastisch visitekaartje voor je website, maar is gebruiksgemak leidend in een prettige gebruikservaring!
Consistentie is de sleutel tot succes
Probeer verwarring te voorkomen door knoppen en iconen door de hele website dezelfde te houden. Zoals bijvoorbeeld door de ‘terug-knop’ altijd linksboven te plaatsen. Bovendien creëer je herkenning met eenzelfde huisstijl die je terugvindt op elke landingspagina. Je kan ook consistentie toepassen in taalgebruik door de bezoekers standaard aan te spreken met ‘je’ of ‘u’.

Het resultaat:

  • Het levert je geld op, het hergebruiken van verschillende elementen scheelt herprogrammeren;
  • Consistentie zorgt voor herkenning bij je gebruiker, bezoekers weten waar ze aan toe zijn;
  • Gebruikers kunnen sneller aan de slag omdat het verwarring voorkomt;
  • Het is makkelijker voor de ontwerper omdat er een plan klaar ligt, ze hoeven niet bij elk element het wiel opnieuw uit te vinden.

Check-check, dubbelcheck

Er is maar een manier om erachter te komen of je op de goede weg zit, en dat is via gebruikerstesten. De bezoeker is tenslotte jouw uitgangspunt. Tijdens een gebruikerstest leg je de bezoeker een opdracht voor die ze moeten uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier. Op deze manier kom je erachter of er nog informatie mist en of het navigatiesysteem goed in elkaar zit. Andere voorbeelden van gebruikerstesten zijn: mousetracking, interviews of A/B testen.

Is jouw website al volledig gebruiksvriendelijk?

Wil jij de gebruiksvriendelijkheid van jouw website of webshop verbeteren? Bij Suite Seven vind je alles onder één dak. Van het ontwerpen van een gebruiksvriendelijk design tot aan het realiseren van een website of webshop. Bovendien houden we rekening met SEO. Neem vrijblijvend contact met ons op door onderstaand formulier in te vullen of bel collega Kevin op 0342-846926. Wij adviseren je graag!

ruben
Ruben van den Brink Head of Design
Ruben’s passie ligt bij het realiseren van prachtige, technisch converterende websites en webshops voor mooie klanten. Wil jij 
ook een prachtige website die converteerd? Laten we samen sparren!