• #1 WooCommerce partner in Nederland
  • Een hecht team van vakidioten
  • Een proactieve en flexibele online partner
26 oktober 2022

Dit is hoe wij projectmanagement binnen Suite Seven aanpakken

Bij projectmanagement denken mensen al snel aan het succesvol realiseren van projecten. Maar hier komt nog veel meer bij kijken. Nieuwe dingen leren en vervolgens toepassen in de praktijk is lastig. Denk maar eens aan hoe lastig het is om een nieuwe gewoonte als meer sporten op te nemen in je wekelijkse routine. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten projectmanagement methodes. In deze blog vertellen we je graag over hoe we projectmanagement invullen binnen Suite Seven en van welke methodiek we gebruik maken. Lees snel verder!

Welke projectmanagement methodiek gebruiken we binnen Suite Seven?

Binnen Suite Seven maken we gebruik van de Kanban methodiek. Deze methodiek is een onderdeel van de Agile projectmanagement methodiek en komt oorspronkelijk uit Japan. Bij de methode Kanban draait alles om de visualisatie van werk, dit wordt allemaal centraal ondergebracht in het daarvoor bedoelde Kanban bord. In dit bord worden telkens alle taken op een rijtje gezet. Kanban werkt met een ongestoorde flow. Dit betekent dat er geen korte sprintjes zijn, maar alles op basis van cyclustijd wordt uitgevoerd.

Samengevat is Kanban gebaseerd op vijf uitgangspunten:

  • Samen verbeteren
  • Het expliciet maken van afspraken
  • Werk visualiseren
  • Het beperken van de hoeveelheid
  • Meer doorstroom

Welke voordelen biedt de Kanban methodiek ons?

De laatste jaren is de populariteit van Kanban flink toegenomen. Voor organisaties die graag Agile willen werken, is Kanban de perfecte oplossing. We nemen je graag mee in de voordelen die deze methodiek met zich meebrengt.

1. Meer transparantie

Het gebruik van een Kanban bord maakt het een stuk makkelijker om te zien waar alle werknemers mee bezig zijn. Omdat elke stap een eigen kolom heeft, zorgt dit automatisch voor meer transparantie. Je ziet precies waar iedereen mee bezig is en hoeveel tijd een taak in beslag neemt. Vervolgens zorgt dit er weer voor dat de knelpunten makkelijk ontdekt kunnen worden, wat uiteindelijk weer zorgt voor meer efficiëntie in het hele werkproces.

2. Meer informatie

Werken met Kanban heeft ook invloed op de hoeveelheid informatie binnen een project. Zo kun je bijvoorbeeld meer informatie toevoegen dan wanneer je met de methodiek scrum werkt. Het toevoegen van commentaar en het linken van documenten kan heel makkelijk en efficiënt in een story. 

3. Gemakkelijker overzicht en meer focus

Het uitgebreide Kanban bord moet de focus meer brengen naar de taken die je wekelijks moet oppakken. Hierdoor heb je een duidelijk overzicht van wat je moet uitvoeren in de desbetreffende week.

4. Minder miscommunicaties

Daarnaast zorgt Kanban werken voor minder miscommunicaties. Doordat je continu je status moet bijwerken en je als het ware wordt verplicht om alles transparant te communiceren via de taken, is alles direct inzichtelijk. De historie van een taak is op deze manier ook goed bij te houden. Denk hierbij ook aan de eventuele miscommunicaties die onderling ontstaan of onduidelijkheden van de projectmanager.

5. Kortere doorlooptijden en hogere productiviteit

WIP-limieten verbeteren de efficiëntie en verminderen het ‘bijna klaar werk’. Hierdoor dwing je het team eigenlijk om zich te richten op een kleinere reeks taken. Tijdens de ontwikkelingsfase kun je nog wel denken: “Oh, ik stop even met deze issue en ga aan een andere issue beginnen.”

Tips vanuit Suite Seven over projectmanagement

Vanuit Suite Seven hebben we een aantal tips op een rijtje gezet waar je als projectmanager misschien wat aan hebt:

  1. Gebruik een overzichtelijke managementstool;
  2. Maak duidelijke afspraken met je projectteam om misverstanden zoveel mogelijk te voorkomen;
  3. Zorg dat de klant centraal staat en zorg dat de klant altijd overal van op de hoogte is;
  4. Zorg dat je altijd de controle houdt over de projecten;
  5. Wees consequent.

Heb je nog vragen?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op! We gaan vrijblijvend een gesprek met je aan. Je kunt ons bereiken door te bellen naar 0342-846926 of te mailen naar info@suiteseven.nl.

tim2
Tim van Rootselaar Head of Operations
Hoi, ik ben Tim; Head of Operations bij Suite Seven. Als Head of Operations ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de groei van Suite Seven. Ik vind het erg leuk om relaties op te bouwen, zowel met klanten als met mijn team. Als ik niet op kantoor ben sport ik graag, spreek ik af met vrienden en familie of kijk ik een potje voetbal. Het liefst naar Ajax! Al kan ik er soms ook van genieten om een hele dag de deur niet uit te komen (vaak op een zondag).