Mijn WooCommerce shop verbeteren
Is jouw WooCommerce webshop aan verbetering toe, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? In deze blog willen we je graag een aantal ideeën meegeven hoe je een WooCommerce shop kan verbeteren. Of je nu al jaren een webshop draait, of nadenkt over het opstarten van een webshop: het is altijd een goed idee om de prestatie, vormgeving en conversies van je shop te optimaliseren. Lees verder en ontdek hoe je het maximale uit jouw WooCommerce shop kan halen.
WooCommerce shop kan halen.
Zorg voor een goed presterende webshop
Ook al ziet je WooCommerce shop er geweldig uit of staan de beste teksten op de website, met een langzame webshop haal je veel minder klanten en dus inkomsten binnen. Daarnaast is het belangrijk om je sales funnel te optimaliseren, want hoe snel je website ook is, het is wel belangrijk om helder te hebben hoe je je bezoekers door je webshop wil leiden. Laten we beginnen met snelheid!
Optimaliseer de checkout
Op het moment dat je bezoekers op je website komen, totdat ze iets bij je bestellen, gaan ze door een sales funnel. De check-out is daarbij één van de belangrijkste onderdelen in je sales funnel. Een bezoeker is hier bijna een klant: je wil niet dat ze afhaken. Het is belangrijk om het aantal bezoekers dat afhaakt hier te minimaliseren. Dat kun je doen door de volgende tips toe te passen:
- Haal verplichte registratie weg: Uit een onderzoek van het Baymard Instituut blijkt dat 24% van je bezoekers je webshop verlaat als ze verplicht een account aan moeten maken voor de aankoop van een product. Denk dus goed na of het ook mogelijk is om je bezoekers zonder account te laten afrekenen. Bied ze wel altijd nog de optie aan om een account bij jouw webshop aan te maken.
- Bied meerdere betaalmethoden aan: Er zijn tegenwoordig heel veel manieren om online af te rekenen. Probeer de meest populaire afrekenmethodes als eerste aan te bieden (bijvoorbeeld Ideal, Creditcard en later betalen opties), maar bied ook de minder bekende methodes aan. Zo behoud je wel de meest populaire methodes prominent op je website, maar houd je de keuzes veelzijdig.
- Bied meerdere verzendmethoden aan: Ook bij verzendmethodes is het prettig als je de mogelijkheden flexibel houdt. Wil je bezoeker bijvoorbeeld bezorging op dezelfde dag, gratis boven een bepaald bedrag of juist zelf de bestelling ophalen? Probeer na te gaan waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en biedt dat aan op je webshop. Het is daarbij goed een balans te vinden tussen het aanbieden van te veel of juist te weinig verzendopties op de webshop. Het zou jammer zijn als een bezoeker je product uiteindelijk niet wil afrekenen omdat zijn of haar favoriete verzendmethode niet beschikbaar is bij jou, maar wel bij de concurrent.
Vergeet een duidelijke vormgeving niet
Als je op een webshop terecht komt, wil je natuurlijk dat je meteen ziet waar je aan toe bent. Hoe kom ik bij de producten? Waar kan ik betalen? Met een duidelijke vormgeving vinden de bezoekers veel sneller jouw producten, waardoor ze ook sneller tot een aankoop overgaan.
Maak de navigatie zo logisch mogelijk
Hoe makkelijker de bezoekers door de website navigeren, hoe makkelijker ze de weg naar de winkelwagen weten te vinden. Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat de focus van je WooCommerce webshop daadwerkelijk je producten is. Zorg dat je belangrijkste categorieën zichtbaar zijn op de homepagina. Zo kan de bezoeker snel scannen wat jouw webshop als belangrijkste aan te bieden heeft als voorproefje voor de rest.
Zorg er ook voor dat de producten snel bereikbaar zijn. Een bezoeker wil van nature zo min mogelijk klikken om een aankoop te doen. Hoe meer klikken, hoe meer bezoekers je zal verliezen.
Focus op sales
Hoe mooi het ook is als je webshop er goed uitziet: blijf de focus in je ontwerp houden op de verkoop van je product. Ontwerp een webshop die daadwerkelijk producten verkoopt, ondanks dat je daarvoor concessies moet doen in de visuele presentatie van je website.
Stimuleer conversies
Het doel van je WooCommerce webshop is natuurlijk om zoveel mogelijk te converteren. Wat dacht je van het slim gebruikmaken van cross selling? Of het stimuleren van actieve reviews?
Maak gebruik van cross selling
Je herkent het vast: je wil een nieuwe broek kopen, maar schaft ook maar meteen een nieuw paar sokken aan. Cross selling stimuleert aankopen in webshops en in WooCommerce kan je daar slim gebruik van maken! Doe dit bijvoorbeeld op een productpagina of tijdens het afrekenen. De mogelijkheden zijn eindeloos om toch dat paar sokken aan te bieden!
Stimuleer actieve reviews
Op websites zie je vaak reviews van andere bezoekers terugkomen, maar waarom is dat eigenlijk? En werkt dat echt? In de afweging bij de aanschaf van een product op jouw webshop werkt dat zeker. Want als iedereen zegt dat het product goed is, is een nieuwe klant ook sneller geneigd het product aan te schaffen. Bij Suite Seven stimuleren wij dan ook de implementatie van Kiyoh of Klantenvertellen op webshops. Hier geef je bezoekers de bevestiging mee dat ze bij een goede partij terecht zijn gekomen!
Laat je WooCommerce webshop optimaliseren
Wil jij jouw WooCommerce webshop optimaliseren? Bij Suite Seven vind je alles onder één dak. Van het ontwerpen van een gebruiksvriendelijk design tot aan het realiseren van een webshop. We willen écht waarde toevoegen aan jouw bedrijf. Denken we dat niet te kunnen? Dan zullen we dat eerlijk zeggen, beloofd. Neem vrijblijvend contact met ons op door onderstaand formulier in te vullen of bel collega Tim op 0342-846926. Wij adviseren je graag!