Is jouw webshop klaar voor dé e-commerce periode van het jaar?
De belangrijkste e-commerce periode van het jaar staat voor de deur. In Q4 vallen namelijk Dierendag, Halloween, Singles Day, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en Oudjaarsdag. Vorig jaar steeg de omzet van de detailhandel in dit kwartaal met bijna 60% ten opzichte van het jaar daarvoor. Behalve dat er in deze periodes meer vraag is, bedenken e-commerce partijen slimme inhakers om bezoekers aan te zetten tot kopen of wordt er met flinke kortingen gesmeten tijdens Black Friday en Cyber Monday. Behalve een slimme inhaker of het geven van flinke korting is het verstandig om je webshop goed voor te bereiden op deze piekmomenten.
Voor een optimale conversie is het belangrijk om zoveel mogelijk frictie weg te halen in je klantreis: dat doe je onder andere door te optimaliseren aan de hand van klant feedback en data uit Google Analytics en het (technisch) optimaliseren van je webshop. Is jouw webshop razendsnel of kan het veel beter? Voldoet het aan de Core Web Vitals van Google? Zijn er best practices die we kunnen toepassen om het de bezoeker eenvoudiger te maken om over te gaan tot een aankoop?